Søg

Oprettet af: Jesper Bækgaard
Dato: 14.10.2016
Vedhæftede filer:AttachmentAttachment 2

Mit kokkeri er kogebogen til børn og unge kan bestilles gratis (mod betaling af porto og eksp.) til alle elever, der modtager undervisning i madkundskab.

MIT kokkeri er også et digitalt maduniverset for børn og unge. Her kan elever få inspiration, lyst og viden om at lave god og sjov mad – både ude og inde. Alle opskrifter på websitet er ledsaget af instruktionsvideoer

Bestil bogen her...
http://mitkokkeri.dk/bestil-bogen-klassesaet/

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 08.06.2016
Vedhæftede filer:Attachment

Alle hverdage viser DR nyheder for børn i programmet Ultranyt: http://www.dr.dk/Ultra/ultranyt/ultranyt.htm
Se hele programmet igennem uden at stoppe (8 min.)
Se det igen og stop efter hver nyhed, skriv en overskrift og drøft indholdet.
Eleverne skriver bagefter hvilken nyhed der var sjovest, mest spændende og mest kedelig.
Nye ord skrives ind i tabellen og der skrives en sætning med dem.

Oprettet af: Susanne Knude Dreiager
Dato: 05.05.2016
Vedhæftede filer:Attachment

Gratis undervisningsforløb, Go Creative, som man kan bruge direkte i sin undervisning til fremme for kreativitet, skaberglæde og fantasi gennem arbejdet med drømme samt forskellige handleforløb, der lige er til at låne og bruge som en metode til det at skabe en vej til opnåelse af elevernes drøm

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 15.12.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Eleverne deles op i hold med 4-6 elever og har blankt papir og blyanter klar.
På skift kommer eleverne op til læreren og trækker sammen med repræsentanterne fra de andre hold en titel på en julesang (se evt. fil)
Tilbage i gruppen skal repræsentanten prøve at tegne sangen, og det hold der først synger sangen har vundet runden.
Kan også laves i engelskundervisningen, hvis du kun bruger engelske titler.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 07.09.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Del forældrene ind i grupper på 4-6 og lad dem diskutere de forskellige spørgsmål.
Lav en kort opsamling til sidst.

Oprettet af: Kathrine Iversen
Dato: 02.09.2015

I denne app lære eleverne om tallets opbygning. Fx at i tallet 234 er der to hundreder, tre tiere og fire enere.

Ideer til hvordan du kan bruge den i din undervisning:

1. Læreren siger et tal, som eleverne skriver ind i app'en og bygger ved hjælp af hundredplader, tierstænger og enere. Svaret kan evt vises på IWB tavlen.

2. Giv eleverne en opgave der hedder at de selv skal skrive og "bygge" et tal i app'en. Derefter kan børnene gå rundt og sammenligne de tal de har lavet. Når der er gået lidt tid, skal de finde sammen to og to og finde ud af hvad deres tal har tilfælles? Det kunne være at der var to tierstænger i begge deres tal, eller begge havde bygget et tal, der var større end 245.

3. Arbejd med app'en i specialundervisningen, hvor den kan hjælpe børnene til en bedre forståelse af tallets opbygning.

Oprettet af: Torben
Dato: 06.08.2015

Det er meget praktisk med et årshjul til skoleårets planlægning. Plandisc.com har udviklet et cirkulært årshjul, som et oplagt arbejdsredskab til at imødekomme kravene om tværfagligt samarbejde. Dette årshjul kan nemt og hurtig deles på skoleintra.

Dette værktøj er oplagt i forhold til at styrke det tværfaglige samarbejde. Fx kan hvert fag have sin egen ring i årshjul.

En af fordelen var en årsplan fra Plandisc er, at du kan dele årsplanen på skoleintra, således årsplanen kan ses af alle, som har adgang til intra. Dette gøres nem og hurtigt uden større teknisk indsigt. Endvidere har du mulighed for at vedhæfte forskellige filer til årsplanen, som for eksempel PowerPoint, excel etc. Filerne kunne være lektionsplaner, referater fra forældrebestyrelsesmøder osv.

Se en kort præsentation her: https://www.youtube.com/watch?v=3mZ5JdqO1SQ

Du finder årshjulet på www.plandisc.com

Oprettet af: Sussi Petersen
Dato: 04.08.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Eleverne får udleveret det vedhæftede ark (tilpas udsagnene, så de passer til dine elever) og går rundt mellem hinanden (helst med god plads, så man ikke kan høre hinandens spørgsmål og svar). Man mødes to og to og stiller et spørgsmål til hinanden. Hvis udsagnet passer på personen, noterer man navnet. Derefter finder man en ny makker.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 03.08.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Alle elever får udleveret vedhæftede ark, og spørgsmålene gennemgås efter behov. Eleverne går derefter rundt alene eller parvist i klassen, og alle finder mindst 1 elev, der matcher udsagnene på listen. Eleverne skal ikke røbe, hvem de har fundet, før legen er slut.
Kan evt. afrundes med en lille feriesnak.

Oprettet af: Pernille Gliese Pedersen
Dato: 15.06.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Vi er to studerende, som har udviklet et nyt undervisningskoncept, som gør brug af virtual reality, som afsluttende BA-projekt fra Danmarks Medie og Journalisthøjskole. Vi har brug for noget feedback fra lærere, som potentielt ville undervise i materialet. Derfor vil vi rigtig gerne vise jer ca. 3 min. video og et udkast til en lærervejledning. Lærervejledningen knytter sig til geografi, men dette er blot et eksempel, produktet er også målrettet samfundsfag, historie og biologi.

Vi håber meget på at der nogen herinde, der er friske på at hjælpe et par undervisnings-udviklings-spirer i gang.

Linket til filmen https://vimeo.com/130426024 og koden er: 1234.

Hilsen Marie og Pernille

Oprettet af: Josefine Jack Eiby
Dato: 03.06.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Et opstartsark til projektopgaven. Brugt i 4. klasse.

Kopieret på to sider, så vejledningen er på bagsiden.

Når eleverne er færdige med deres brainstorm/spørgsmål sætter de ring rundt om det, de helst vil arbejde med. Grupper sammensættes ud fra interesser og deres rolle i en gruppe.

Se mere på www.edu21.dk

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 03.06.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Der er mange måder at lave årsplaner på - hermed et eksempel:-)

Oprettet af: Simon Bernardo Chezes Jacobsen
Dato: 03.06.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Enkel opvarmningsleg til idrætsundervisningen

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 13.04.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Læsemakker er et bredt begreb, men denne huskeliste er tænkt til elever på samme klassetrin, som er sat sammen efter niveau.
Vedlagte fil er en huskeliste til at fokusere på mål og evaluere efter læsemakker-læsningen.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 13.04.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Liste til at kopiere over på A3 og hænge i klassen, som kan fungere som tjekliste, når eleverne laver skriftlig arbejde.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 13.04.2015
Vedhæftede filer:AttachmentAttachment 2

Princippet i hentediktat: Læg ordene et stykke væk fra hvor eleverne sidder og lad dem løbe frem og tilbage og skrive ordene.
Egner sig godt til at lave udendørs, hvor de f.eks. kan hænge i træerne.
Til sidst tjekkes ordene og staveregler repeteres.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 09.04.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Udlever vedlagte opgave sammen med en terning til grupper eller par i klassen.
Eleverne skal beskrive et monster og terningerne bestemmer, hvordan det skal se ud.
Forklar de tre uregelmæssige navneord i skemaet.
Når de har udfyldt linjerne skal de tegne monsteret på et rigtig stort papir evt. på gulvet, og øve sig i at fortælle klassen om det.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 24.03.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Ha' en æske eller et krus med ispinde, hvor der står forskellige punkter, som eleverne kan bruge til at gennemarbejde og forbedre deres skriftlige arbejde (Se nedenstående liste eller print filen ud og lim på)
Lav ca. 10 sæt og ha' dem stående i klassen, og lad eleverne bruge dem, når de synes de er færdige. For hver ispind læser de deres egen tekst igennem, retter og lægger den på bordet. Kan ikke erstatte lærerens hjælp, men forlænge elevernes selvstændige arbejdstid.

Jeg har sat punktum og husket stort bogstav
Jeg har husket store bogstaver ved egennavne
Jeg har brugt nødvendige tegn f.eks. citationstegn, udråbstegn og spørgsmålstegn
Jeg har gjort mig umage med alle bogstaverne
Jeg har brugt stavekontrol
Jeg har skrevet varieret - ikke brugt de samme ord hele tiden
Jeg begynder mine sætninger med forskellige ord
Jeg har husket at lave en overskift
Jeg har husket at lave afsnit
Jeg har lavet en indledning
Jeg har lavet et slutning

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 15.03.2015

Folkekirkens skoletjeneste lavede for nogle år siden et tværfagligt projekt for kristendomskundskab, dansk og historie, men kan også sagtens laves i kristendom alene, hvis man har samlet nogle timer sammen.

Projektet tager afsæt i computerspillet A Man with a Mission, som nemt kan downloades til de enkelte computere. Herefter arbejder eleverne med Paulus og hans historiske tid. Dernæst med workshops, der fører diskussionen om tro og tolerance over i en nutidig sammenhæng. Og endelig kan trådene samles ved et evt. besøg i lokale kirke.
Alt vedrørende projektet findes her på www.troogtolerance.dk (kodeordet til lærersiden er TELT)

Efter min mening er det noget af det bedste materiale der er lavet til faget, og der er tænkt over alle detaljer f.eks. er der lavet quiz og byt kort lige til at printe ud.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 12.03.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Lav en bunke med nye svære ord f.eks. nogle eleverne har skrevet på en ordliste i forbindelse med den daglige læsning.
Del klassen op i par eller grupper og giv dem det vedlagte ark og en terning. På skift tager de et ordkort, slår med terningen og udfører handlingen.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 11.03.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Efter en fælles introduktion til låneord deles klassen op i otte sprogfamilier (SE FIL). Alle grupperne får en liste med ord, der stammer fra forskellige sprog. Eleverne skal nu skrive en sammenhængende historie, hvor alle ordene bliver brugt.
Til sidst læses fortællingerne højt i klassen, og de andre elever kan evt. notere, hvilke ord de tror er låneord i historierne. Til sidst kan de andre elever gætte, hvilken sprogfamilie/land de kom fra.
Slut forløbet af med en samtale om kendetegn ved de forskellige sprog, og om hvordan sprog hele tiden ændrer sig.

Oprettet af: Simone Pirchert
Dato: 02.03.2015

Den nye undervisningsportal påkanten.dk giver elever og lærere mulighed for at arbejde med den DFI-støttede kortfilm "Chancen". Filmen tager fat i tematikker som tilgivelse, tab, kærlighed, venskab og meget mere. På siden vil I kunne finde lærervejledning samt filmen som er klar til streaming. Rigtig god fornøjelse!

Oprettet af: Peter Boyford
Dato: 19.02.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Et alternativ til kimsleg med ting og tæppe: Benyt tegninger, der vendes med bagsiden opad, som herefter skal huskes. Legen beskrives i den vedhæftede fil.

Oprettet af: Peter Boyford
Dato: 19.02.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Lav nogle ark med 15 tilfældige ord fordelt i 3 rækker og lav tilsvarende et ark med alle de 120 ord (vedhæftet som fil). Lav eventuelt noget "konfetti" eller brug en blyant til at krydse af, når et ord er sagt højt.

Spil nu bingo / banko / bongo, eller hvad man nu populært kalder det i disse tider.

Det gode ved denne leg er, at alle er tvunget til at scanne sine egne 15 ord konstant, hvorfor det hurtigere sidder fast end ved almindelig læsning.

Oprettet af: Peter Boyford
Dato: 19.02.2015

Find (eller tegn) en masse tegninger, som du samler på et ark (helst A3 eller større, hvis det er muligt). Spred tegningerne mere eller mindre tilfældigt på arket og sørg for at der er så mange tegninger, at det er svært at finde en bestemt tegning.

For hver tegning skriver du ordet på et ark, som senere klippes ud og lamineres. Er formålet at motivere læsning i dansk, skal ordene naturligvis skrives på dansk. Er formålet ordforråd i tysk eller engelsk, så... Ja gæt :D

Legen går ganske enkelt ud på at der trækkes et ord og alle spillere læser ordet inde i sig selv. Når ordet er læst og forstået, er det den første, der finder og peger på den rigtige tegning, der vinder ordet som point.

Og sådan fortsætter det indtil der ikke er flere ord.

Alternativt kan spillet købes her: http://www.legiskolen.dk/startside/19-ordjagten-plader-og-ord-dk.html

Oprettet af: Heidi Lomborg
Dato: 05.02.2015
Vedhæftede filer:AttachmentAttachment 2

I forbindelse med et historisk tema - f.eks. MIDDELALDER eller VIKINGETID, udvælges 6-8 ord (afhængig af klassetrin). Disse skrive på A4 og printes i to eksemplarer. Disse hænges to forskellige steder ude på gangen. (Flere eksempel vedhæftet):


Del klassen i to og lav en rækkefølge i hvilken eleverne skal løbe ud. Den første elev fra hvert hold løber ud, læser ordet, løber tilbage, klapper den næste elev på holdet i hånden (hvorefter denne løber), skriver ordet i hæfte/på papir. Der læses et ord ad gangen - næste runde læses ord nummer to osv.... Når alle på holdet har samlet alle ord, sammenlignes stavning og eventuelle fejl rettes sammen.

Når alle er færdige, kan der evt. samles op på betydningen af ordene eller eleverne skal finde ordene i deres bog/tekst.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 28.01.2015
Vedhæftede filer:AttachmentAttachment 2

Selv om eleverne bruger lang tid bag diverse skærme, oplever jeg tit, at de ikke kan de allermest basale ting på en computer i skolesammenhæng. I 3. klasse (det kan evt. laves før) lavede jeg et kursus, hvor vi gennemgik basis over 5-10 lektioner.
Lav inden i går i gang et kort til hver elev med kode til UNI-login og intra og print vedlagte ark ud. Gennemgå punkterne en for en, og lad eleverne selv krydse af i gennemført kolonnen, når de har lært de forskellige opgaver.
Det anbefales at lave kurset, når du har flere ressourcer i klassen eller i små hold.
Vedlagt er også et "kørekort/diplom", som kan underskrives når alle er færdige.

Oprettet af: Josefine Jack Eiby
Dato: 06.01.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Denne aktivitet kan laves ved skolestart, men også ved årsstart. Ja, faktisk året rundt, hvis du gerne vil have en indsigt i dine elevers tanker.

Eleverne får to spørgsmål og to sætninger, de skal færdiggøre.

Hvilken slags lærer vil du gerne have?
Hvad håber du at lære?
Skolen er vigtig fordi…
Vores klasse skal være…
Hver svar skrives på en post-it, som de sætter på væggen i lokalet. Ét sted til hvert spørgsmål.

Svarene skal du naturligvis bruge til dit arbejde i klassen. Især i forhold til klassens trivsel synes jeg, at det er interessant. Hvordan ser eleverne en klasse? Hvilken rolle synes de, at lærerne skal påtage sig?

Desuden giver det et rigtig godt billede af, hvor eleverne er. Er de glade og tilfredse?

Se eksempel vedhæftet.

http://edu21.dk/laer-dine-elever-at-kende/

Oprettet af: Annie
Dato: 05.01.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Hver dag er der en elev, der som hjemmeopgave skal finde på et nyt ord. Hjemmene er orienteret om "projektet". Eleven skal finde 3 "livliner", som kan hjælpe klassen på gled mht at finde ud af, hvad ordet betyder, hvis de ikke umiddelbart kender ordet/kan regne ud, hvad det betyder. Alle elever skriver ordets betydning op på deres egen liste, og læreren skriver det på en liste, der hænges op i klassen. Når alle elever har haft et "dagens ord", kan der laves en lille konkurrence om, hvem der kan huske flest betydninger . . . . Jeg lavede det med alle ordene, der fik et nummer - og så skulle nummeret stå ud for den rigtige betydning, som jeg også havde skrevet op - altså en parring af ord og betydning

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 05.01.2015
Vedhæftede filer:Attachment

På den vedhæftede fil er der lavet en liste over forskellige egenskaber og karaktertræk. Listen kan bruges på utallige måder f.eks.:

• Udlevér listen til eleverne når I arbejder med personkarakteristik og lad dem finde 10 ord der passer på hoved- og bipersoner – de skal selvfølgelig argumentere ud fra teksten.

• Del eleverne op i grupper og lad dem vælge 10 karaktertræk, som de skal bruge til at opdigte en eller flere fiktive personer i en fortælling.

• Lad eleverne pege de ord ud de ikke kender, og gennemgå f.eks. tre nye karaktertræk om ugen eller lad eleverne undersøge betydningen som hjemmearbejde.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 05.01.2015

Denne øvelse kan laves, når I har arbejdet med rytmer i et stykke tid. Skriv 8-10 forskellige enkle rytmer af en takts varighed på et A4 papir, og lav en kopi til dig selv. Fordel dem til eleverne i grupper på 2-3 elever. Giv dem et par minutter til at klappe rytmen i deres gruppe. Læg dine egne rytmer i en række, så du er klar til at klappe. Når legen begynder sætter du en fælles puls i gang (evt. rytmeboksen på et keybord) og siger "Hvem har": klap-klap-klap-klap hvorefter den gruppe som matcher siger "Vi har" Klap-klap-klap-klap. Lav en takst pause mellem hver, så alle kan følge med. Efter noget tid kan eleverne overtage "lederrollen".

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 02.01.2015
Vedhæftede filer:Attachment

Alle elever får udleveret vedhæftede ark, og spørgsmålene gennemgås efter behov. Eleverne går derefter rundt alene eller parvist i klassen, og alle finder mindst 1 elev, der matcher udsagnene på listen. Eleverne skal ikke røbe, hvem de har fundet, før legen er slut.
Kan evt. afrundes med en lille feriesnak.

Oprettet af: Pernille Nedertorp
Dato: 20.12.2014

Ugens lyrik!
Hver elev får tildelt et lyrikstykke og tilhørende forfatter.
Vi har en elev pr. Uge der fremfører deres lyrik for klassen.
Eleven der fremlægger læser deres lyrikstykke op og fortæller alt hvad de har undersøgt om forfatteren.
De andre elever stiller evt. Spørgsmål.
Man skal udover dette også lave en planche med forfatteren.
Er brugt i en 5. Klasse.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 05.12.2014
Vedhæftede filer:Attachment

Elever med særlige behov kan i perioder få gavn at at blive evalueret på individulle mål efter hver time.
Skemaet skal bruges i samarbejde med hele teamet i en klasse, og det er vigtigt at målene bliver lavet med eleven, forældrene og evt. de AKT lærere der er i klassen. Tallene skal ses som et evalueringsredskab, der skal bruges som udgangspunkt for en samtale med eleven både i skolen og i hjemmet.
Forslag til mål:
Jeg skal lave være med at afbryde
Jeg skal sætte mig ned og være klar når timen begynder
Jeg skal blive på egen "bane" og ikke blande mig
Jeg skal gå til en voksen når jeg bliver ked af det
Jeg skal ikke slå
Jeg skal høre efter første gang

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 05.11.2014
Vedhæftede filer:Attachment

Denne fremgangsmåde kan bruges ved fælles beskeder, hvis man fornemmer at mange i klassen ikke hører efter.
Introducér begrebet Hokus Pokus Fokus (hvis målgruppen er indskolingen eller mellemtrinnet) til hele lærerteamet og klassen. Hvis det skal fungere skal alle lærere bruge samme fremgangsmåde - se vedhæftet fil til ophæng i klassenværelset.

1. Læreren stemmen og bruger et ord f.eks. klassens navn eller en remse "hokus, pokus, fokus"
2. Eleverne sænker deres stemme, tier stille og ser på læreren
3. Læreren giver få, præcise beskeder eller instruktioner
4. Eleverne lytter
5. Læreren spørger "Er der nogle spørgsmål?"
6. Eleverne har mulighed for at række hånden i vejret og spørge
7. Læreren siger "Sæt i gang" og ringer med en 1 gang med en klokke
8. Eleverne går straks i gang med det de fik besked på..


Oprettet af: Josefine Jack Eiby
Dato: 05.11.2014
Vedhæftede filer:AttachmentAttachment 2

Se mere på: http://edu21.dk/laer-positionssystemet/

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 26.10.2014
Vedhæftede filer:Attachment

Inddel klassen i grupper med 2-3 elever. På en græsplæne skal de konstruere forskellige trekanter vha. 2 meter sammenbundet snor og 3 teltpløkker. Derefter måles hver trekants vinkler og tilhørende sidelængder og det skrives det op i vedhæftede skema.

Kan laves i forlængelse eller sideløbende med ideen "Løb med vinkler"

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 24.10.2014
Vedhæftede filer:AttachmentAttachment 2

Denne aktivitet skal laves efter at eleverne har arbejdet med vinkler i et stykke tid, og kan bruges som repetition og evaluering.
Print de vedlagte sider ud. Laminer siden med vinklerne, klip ud og hæng posterne op i træer og ligende i et bestemt område.
Eleverne skal identificere forskellige vinkler og skrive kontrolbogstaver ind på arket. Bogstaverne danner ordene edderkop, næsehorn og guldsmed.
Kan laves som opvarmning til idéen "Vinkler og teltpløkker".

Oprettet af: Anonym
Dato: 09.10.2014

Begynd forløbet med en samtale om den hinduistiske tradition, hvor man hennafarver sine hænder aftenen inden sit bryllup, og vis evt. nogle billeder som inspiration.
Lad alle eleverne tegne et omrids af deres hænder med spredte fingre (lad dem evt. hjælpe hinanden parvist).
Med en tynd sort tusch skal de nu dele hænderne op i felter. Derefter skal de doodle (lave systematiske krusseduller / mønstre), og tilstræbe at lave noget forskelligt i hvert felt.
Til sidst klippes hænderne ud, og klistres på en baggrund.

Oprettet af: Lone Hansen
Dato: 09.10.2014

Orden i hjemkundskab er en udfordring. Denne idé gør det det nemmere for eleverne at lægge tingene rigtig på plads, og mere overskueligt for læreren hvem der mangler at rydde op. Del fra begyndelsen af året eleverne op i faste grupper, og del hele køkkenet op i farveregioner. Lad alle bordgrupper have deres egen farve, og markér, hvilke ovne, skabe og skuffer, der hører til hver bordgruppe.
Alt fra grydelapper til paletknive har et tydelig markering af farven.
En strøg med farvet neglelak er måde at gøre det på. Det er tidskrævende, men kan betale sig i længden:-)

Oprettet af: Anonym
Dato: 09.10.2014

Whiteboard- folie ligner en alm. rulle plastik, men udmærker sig ved at kunne bruges som et fleksibelt whiteboard, hvor du kan viske ud og rette efter behov.
I historie er det oplagt til at lave en sjov og overskuelig tidslinje.
Del for eksempel tidslinjen op i tre dele med 3 farver under hinanden, hvor du i den første har store begivenheder i verdenshistorien, i den midterste vigtige begivenheder i danmarkshistorien, og nederst noterer hvilke strømninger, der var inden for kunst, musik eller naturvidenskab. Skriv vigtige årstal i midten af den midterste inden I går i gang, så du har et skelet at arbejde videre på.
Materialet er ret dyrt, men kan bruges længe - tænk hvis man begyndte at plotte historiske begivenheder ind i 3. klasse og kunne fortsætte til udgangen af skolen!

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 26.09.2014

Indkøb en masse spillekort og lad eleverne spille kortspillet "Krig".
Spillet er meget enkelt og går ud på at lave to lige bunker og vende det øverste kort samtidig ved at tælle 1, 2, 3, NU. Normalt er det eleven, der har der højeste spillekort der vinder og får begge kort, men i "Matematik-krig" er det den, der hurtigst regner ud, hvad kortene er tilsammen og siger det højt, som får kortene. Den der har alle kortene til sidst har vundet.
Brug kun spillekortene fra 1-10. Lav parrene så de passer sammen niveaumæssigt og udvid spillet med minus og gange efterhånden. Fagligt stærke elever kan selvfølgelig udvide spillet yderligere ved også at bruge billedkortene.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 18.09.2014
Vedhæftede filer:AttachmentAttachment 2

"Speak English" arkene (se filer) har 10 spørgsmål på engelsk, som de skal stille hinanden parvist. De kan bruges som en lille opvarmningsøvelse og giver dem mulighed for at "tune" ind på, at de skal tale engelsk. Fremmer elevernes mundtlighed..
Kan også klippes ud og bruges som "Quiz og byt".

Oprettet af: Josefine Jack Eiby
Dato: 10.09.2014
Vedhæftede filer:Attachment

Opgavebingo. Eleverne vælger at lave en diagonal, en række, en kolonne eller et kvadrat.

Super til selvstændigt arbejde, mens du hjælper/vejleder andre.

Se evt. mere på www.edu21.dk

Oprettet af: Josefine Jack Eiby
Dato: 04.09.2014

I er 9 mennesker styrtet ned på en øde ø. Der kommer en lille båd forbi.
Der er plads til at blive reddet fire. Hvem skal reddes?
Skal det være:
-krigsveteranen på 50 år?
-den verdensberømte overlæge, som er enlig far til tre børn
-botanikeren med kendskab til alverdens planter. Er enlig mor til to børn hjemme
-nobelprismodtageren i fysik og kemi
-teenage-super-idolet
-den kriminelle på prøveløsladelse
-eleven fra 4.x
-den multimillionære
-den super kreative, praktiske og opfindsomme 16-årige spejder
-den 20 årige OL-atlet

Opgaven handler i første omgang om at afgøre, hvilke principper, man vil bruge for udvælgelse. Der efter handler det om at blive enige.

Men aller vigtigst handler opgaven om at gøre børnene bevidste om deres roller. Hvordan agerer de? Trækker de sig, råber de, vender de ryggen til, skaber de en leder, har de en ordstyrer, bruger de flertallet osv.

Oprettet af: Josefine Jack Eiby
Dato: 04.09.2014
Vedhæftede filer:Attachment

Fine skilte til dukseopgaver. Hav alle elever på dukseopgaver og hav altid en pæn og ordentlig klasse.
Sæt navneskilte på børnene ved opgaverne

Se evt. mere på: http://edu21.dk/dukseordning/

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 29.08.2014
Vedhæftede filer:Attachment

Del forældrene op i mindre grupper (max 4) og lad dem diskutere de forskellige dilemmaer på kortene. Fungerer godt som en ryst-sammen aktivitet eller som optakt til forældremøder, hvor klassens trivsel eller samarbejde mellem skole og hjem skal diskuteres.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 20.08.2014

Denne opgave er perfekt ind i et forløb om bygningskonstruktion. Vis f.eks. eleverne nogle billeder af store bygningsværker og forklar, hvordan søjler og kupler fungerer i en konstruktion.
Del eleverne ind i grupper på 4 -6 elever og udlever 20 stk. tynd spaghetti, 10 skumfiduser, papir, blyant og "100 kroner" på konto i banken.
Eleverne skal nu tegne en tegning af hvordan de ville kunne lave det mest stabile tårn ud af de udleverede materialer, og kan for pengene købe flere materialer (spaghetti 5 kr. 10 kr. for en skumfidus) Sæt evt. en elev til at være butik/bank-administrator, så du som lærer kan guide undervejs.
Når alle er klar sættes et tydeligt nedtællingsur i gang og tårnet bygges. Hvis planen fra tegningen ikke holder, kan man købe flere materialer undervejs.
Når tiden er gået evalueres tårnene og man finder:
-det højeste,
-det mest stabile (stil det på en bakke og ryst det)
-mest kreative
-det bedste til prisen

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 20.08.2014
Vedhæftede filer:Attachment

De fleste lærere har oplevet at bruge mange timer på at rette skriftlige opgaver, hvorefter eleverne ser kort på kommentarerne og lægger opgaven væk. Dette respons-ark gør det enkelt og overskueligt at rette (i dette tilfælde boganmeldelser), og fungerer som en tjekliste for de ting, der skal være indlært på det pågældende trin. Nederst skal eleverne selv skrive tre ting, som de skal arbejde på at forbedre den næste boganmeldelse. Arket skal afleveres sammen med næste lignende opgave. Responsarket er lavet i word og kan nemt ændres efter behov.

Oprettet af: Josefine Jack Eiby
Dato: 19.08.2014
Vedhæftede filer:Attachment

Træn eleverne i at vælge det gode arbejdssted -fremfor at forvente de kan.
Gennemgå målene et efter et. Træn hver dag, hver time den første måned. Det betaler sig. Til sidst kan de. Giv dem begrænset tid a la 15-20 minutter, så de kan mærke at de arbejder/bruger tiden.

Se evt. mere på www.edu21.dk

Oprettet af: Josefine Jack Eiby
Dato: 11.08.2014
Vedhæftede filer:Attachment

Her er et par fine posters lige til at printe ud og hænge op.
Klasseregler. Fx: at sidde med arme og ben for sig selv, lytte og passe på kammeraterne.

Hilsen Josefine, www.edu21.dk

Oprettet af: Nicolai Hessellund
Dato: 25.06.2014

Opgaven er åben, da eleverne får følgende redskaber som de skal bruge til at lave en kuglebane.
Materialer:
- Elefantsnot
- Blomsterpinde (fx 10-20 stk pr gruppe)
- Metalkugler
- Mulighed for at hæve elevborde i den ene ende evt. ved hjælp af et par bøger

Opgaven kan være følgende:
- Få kugle til at starte fra toppen og falde ud over bunden af borden tættest på 30 sekunder
- I må bruge x antal pinde, og i skal forsøge at komme tættest på 30 sekunder (eller en anden tid)
- Den mest kreative kuglebane


Opgaven kan desuden lede hen til spørgsmål om hastighed og acceleration. Der kan snakkes forskellige kræfter og meget mere.

Oprettet af: Birthe Petersen
Dato: 05.06.2014
Vedhæftede filer:AttachmentAttachment 2

Formålet er, at samtlige forældre på forældremødet deltager aktiv, under dette pkt. i hvert fald;-)

Ingen kan undslå sig - og alle kan deltage. Man kan evt. få hjælp fra sidemanden til at skrive, hvis det er et problem. Det gode er, at sedlerne gives til nabobordet, så det altså ikke er egne udsagn, man kommer til at diskutere.

Vi havde stor succes med at få forældrene til at diskutere, hvad de syntes, den vigtigste opgave som forældre til elev i 8. kl. var, men man kan jo diskutere alt....

Oprettet af: Lars S
Dato: 01.06.2014

Man tager en gammel parabolantenne altså kun parabolen ikke med receiver. Kan typisk købes i den blå avis for nogle få hundrede kroner. Så taper man den ind i sølvpapir tape (kan bestilles på nettet).

Parabolen holdes nu op mod solen. Solens stråler vil blive kastet tilbage fra parabolen og samles i brændpunktet. Hvis man placerer en sort gryde med vand i brændpunktet, vil vandet ret hurtigt koge. Placerer man et stykke træ, går der ild i træet.

Oprettet af: Jeanet Madsen
Dato: 01.06.2014

Der skrives bogstavnavne på en stor stak plastikkopper - vælg mange vokaler og undlad fx q, x og z.
Plastikkopperne stables tilfældigt - størrelsen på pyramiden kan varieres.

I små grupper skiftes eleverne til at slå med en terning og tager antal krus, der svarer til antallet af øjne. Når krusene er valgt skal der skrives ord med bogstaverne, og hvert brugt krus giver et point. Hvis der er krus, der ikke bliver brugt, kan eleven gemme det til næste tur. Eleverne hjælper evt. hinanden med at stave ordene, således bogstavernes enkeltlyde og de betingede lyde bliver italesat. Eleverne tæller point til slut.

Legen kan varieres med at der skal staves ord med mindst 3,4,5 bogstaver.

Hvis der kan findes en billig løsning til stabelkrus mv., vil det være at foretrække, da de hvide plastikkrus vælter meget nemt.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 01.06.2014

Der kan gå utrolig meget undervisningstid med manglende indhold i penalhuset. Informér forældrene om at penalhuset skal fyldes op og blive i klassen. Ha’ en nummereret kasse for hver bordgruppe, hvor penalhuset ligger fast. Læg evt. skolens materialer f.eks. sakse, limstifter mm. i kurven, og sæt dymomærker på, hvor du angiver hvor mange der skal være af hver ting, så eleverne tager ansvar for at materialerne ikke forsvinder.
Ha’ evt. en månedlig vedligeholdsstund, hvor eleverne fylder op, spidser blyanter mm.

Oprettet af: Rasmus Bonderup
Dato: 31.05.2014

Hver uge laver min 1. og 2. klasse "Ugens ord". Jeg vælger sjove, underfundige ord, der "smager" sjovt, når man siger dem. Fx Galapagos, rhododendron, integrationsordfører.
Jeg skriver ordet på tavlen, hvorefter vi prikker vokaler og deler i stavelser. Herefter læser vi hver enkelt stavelse ad gangen.

Så taler vi om ordet og gætter på betydningen. Jeg afslører ikke ordets virkelige betydning før ugen efter - det er ikke formålet med opgaven, at eleverne skal lære ordets sande betydning.

Til sidst skal børnene skrive ordet i deres kladdehæfte og komme med et "fantasigæt". Nogle skriver flere sider, andre enkelte ord understøttet af en tegning.

Det primære formål er at kunne opdele og læse lange ord. Ordenes længde kan selvfølgelig varieres efter fagligt niveau.
Dog er det min erfaring, at selv elever fra 1. kl. hurtigt lærer at dele de lange ord. Skrivearbejdet er også understøttet af deres iver efter at skrive deres egen sjove idé ned. Det er en MEGET populær time i deres skema.

Opgaven kan også varieres med at man kun siger Ugens Ord højt. Dernæst klapper man ordet og skriver det på tavlen i stavelser og husker at få mindst én vokal med i hver stavelse.

God fornøjelse

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 31.05.2014

Denne strategi er utrolig udbredt på skoler i USA, og går i al sin enkelthed ud på at samle klassen på et stort tæppe. Det medvirker til større synlighed ved skift og underbygger rutiner i løbet af dagen. Kan f.eks. bruges til:

• Morgensamlinger hvor dagen gennemgås
• Klassemøder
• Lærerens højtlæsning og samtale med eleverne om bogen
• Elevernes selvstændige læsning
• I oprydningssituationer – dem der har ryddet deres bord, sætter sig på tæppet

Det anbefales at lave ”tæpperegler” så som:
Altid sidde i skrædderstilling, holde arme for sig selv, ingen snak på tæppet..
Vær opmærksom på, om tæppet er nemt at holde rent.







Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 31.05.2014
Vedhæftede filer:Attachment

For at synliggøre at man bruger forskellige stemmelejer alt efter hvad man laver, hænges i klassen en stor synlig plakat (se evt. fil) med forskellige stemmelejekategorier, som man henviser til ved skift i undervisningen.

0=stille (jeg arbejder alene)
1=hvisken (jeg spørger evt. min sidemakker)
2=samtale(par- og gruppearbejde)
3=oplæg / besked (jeg fortæller klassen noget)
4=legeplads/udenfor (jeg leger)



Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 30.05.2014

Ha’ en æske eller et syltetøjsglas med alle elevernes navne skrevet på f.eks. ispinde. Er eleverne ikke deltagende, eller har man en fornemmelse af at man kommer til at vælge de samme elever hele tiden, kan man trække en ispind. Læg ispinden tilbage, så alle elever fortsat er opmærksomme resten af timen.
Kan også bruges til hurtig lodtrækning til særlige opgaver, eller være en hjælp til at lære elevernes navne, hvis man er ny lærer.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 29.05.2014

Denne idé er et lille evalueringsredskab, hvor man får en god anledning til at nå omkring alle elever. Som afslutning på timen eller dagen stiller læreren sig op i døråbningen, inden eleverne får lov at gå, og modtager ”udgangsbilletter”, som f.eks. kan være at eleverne siger:

-et tillægsord,
-et sammensat ord
-et sætning om noget de har lært,
-et engelsk navneord i flertal

Forbered evt. eleverne i god tid på udgangsbillet -ordet. Man kan også lave rigtige papirbilletter, som man deler ud, eller eleverne selv tager fra en kurv.

Oprettet af: Maja Meys
Dato: 28.05.2014

Eleverne skal her hver have et kendt maleri printet ud i stort format. Eks.: Mona Lise, Venus, Skriget mm.
Eleverne skal nu dekorere disse billeder med deres egne udtryk. De skal forsøge at gøre billederne tidstypiske, eksempel give Mona Lisa headphones på, lave storbys-bygninger i baggrunden på Skriget mm.
Eleverne skal her have lov til at udtrykke sig kreativt uden for mange grænser.
Eleverne skal afslutningsvis fortælle /fremlægge om det oprindelige billede og dets opståen (maler, tid, mm.) Bagefter skal eleverne forklare hvad de selv har malet, og hvorfor.
Gamle kunstværker kobles med elevernes egne input.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 27.05.2014

Alle elever får udleveret et lille whiteboard med dertilhørende tusch, og når de har skrevet svaret på opgaven løfter de pladen op, så du lynhurtigt får et overblik over elevernes svar. Mulighederne er uendelige, men idéen er særlig velegnet til undervisningssituationer, hvor man ønsker at eleverne skal deltage skriftligt, men hvor produktet ikke skal gemmes. F.eks. kan de bruges til håndskrift, brainstorming, matematikstykker og andre opgaver, hvor man er i den indledende fase til nyt stof, men kan også bruges som lærerens redskab til bl.a. repetition. Som evalueringsredskab fungerer det også fint. Lad f.eks. eleverne vurdere udsagn som ”Jeg har lært hvad et sammensat ord er”, med tal eller smiley’er.
Det er bare sjovere og hurtigere at skive med whiteboard tusch end på papir – og nemmere at viske ud.

Oprettet af: Signe Krog-Meyer
Dato: 27.05.2014
Vedhæftede filer:Attachment

Eleverne udnævnes på skift til ugens professor. De ved i mange uger i forvejen, hvornår de er "på". Eleverne vælger selv, hvad de vil præsentere for klassen. Alt er tilladt - både i forhold til indhold, form og fremlæggelse.
Det vigtigste er, at man vælger noget, man er interesseret i og dermed ved noget om. Denne viden bliver så pudset af (eller udvidet), og stoffet bliver struktureret i forberedelsen derhjemme. Hermed kommer den enkelte elev på skift i centrum og er selv ekspert på området.
Jeg har lavet det med 1. klasse. I første omgang har jeg ikke stillet krav til form eller indhold, da målet har været at stå foran hele klassen og formidle et bestemt stof på en struktureret på.
De andre elever lytter og stiller spørgsmål.
Jeg har brugt cirka en lektion pr. professor.
Hvis jeg laver det i 2. eller 3. klasse, vil jeg formulere nogle krav til fremlæggelsen.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 27.05.2014

Hvis du er på en skole, hvor eleverne får mælk med propper i forskellige farver, kan de med fordel gemmes (vask dem først!) og bruges til at skrive på med permanent tusch, frem for at bruge tid på at kopiere, laminere og klippe.
Er rigtig gode til CL strategien "Quiz og byt” samt forskellige aktiviteter i værkstedsundervisning f.eks.:

- ordlege med kategorisering
- memory
- ordforråd
- matematikstykker

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 27.05.2014
Vedhæftede filer:Attachment

Skriv på sedler (se fil) eller mælkepropper en masse ord og lig dem i en rodet bunke på bordet eller gulvet. Lad eleverne fordele dem i forskellige kasser eller skuffer, hvor på der står skrevet henholdsvis navneord, udsagnsord og tillægsord.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 01.05.2014
Vedhæftede filer:Attachment

Del eleverne parvist og giv dem 5 terninger.
Første elev slår med 2 terninger, ganger tallene og skriver resultatet ned på papir.
Anden elev slår med alle terninger og skriver alle tallene ned.
Opgaven er nu ved hjælp af minus, plus , gange eller dividere at bruge tallene fra andet slag til at komme frem til resultatet fra første slag.
Eleverne skriver deres regnestykker ned undervejs, og må kun bruge hvert tal fra anden runde én gang, og bestræbe sig på at bruge så mange tal så muligt.

Første slag= 4 x 5= 20
Andet slag= 1, 6, 3, 2, 5

1x6=6 x 3=18+2=20


Bemærkninger
Parrene kan også dyste mod hinanden, og se hvem der kan bruge flest terninger eller nå først frem til resultatet.


Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 01.05.2014

Syng en sang med mange vers og et mellemspil, og lav et enkelt ostinat eller en rytme. Del derefter eleverne op i grupper på 3-4 elever og sæt dem i rækker som i stafet. Stil et instrument op bag en kridtstreg/ gaffatape for hver gruppe. Lad eleverne spille på skift. og brug sangens mellemspil til at rokere. Det er vigtigt at den elev der skal spille, står med front til resten af gruppen.
Spil sangen igennem til alle har prøvet.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 01.05.2014

Lad én elev fra hver korstemme eller instrumentgruppe optage din instruks eller sang i de indledende faser til at øve et ny nummer. Lad dem efterfølgende bruge det til at øve sig, mens du assisterer dem, der har mest brug for hjælp.
Mest velegnet hvis du har flere rum at fordele eleverne i.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 01.05.2014

I stedet for at tælle til fire eller trampe med fødderne får at holde en puls, hvis eleverne skal klappe eller sige rytmer, kan man sætte keyboardets trommerytmer i gang, og derved nemmere styre hvor hurtig tempo, der skal klappes. Lav en intro f.eks. "KLAR PARAT RYTME KORT" og ha’ en bunke kort med forskellige rytmer på, som man viser med en takts mellemrum.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 01.05.2014

Lån basketballbolde fra idrætslæreren og lån hallen/brug skolegården.
Der er mange muligheder, men del f.eks. eleverne ind i grupper.

Hold 1:
Klasker bolden med hånden på ét-slaget, og rammer gulvet på to-slaget griber på treslaget pause på fire-slaget.
klask/gulv/grib/pause
♩ ♩ ♩ pause

Hold 2:
Slår bolden hårdt i gulvet på
1 og 3
griber på 2 og 4
gulv/grib/gulv/ grib
♩ ♩ ♩ ♩

Hold 3:
Laver driblinger ned i gulvet på alle ottendedele
gulvgulv/gulvgulv/gulvgulv/gulvgul
♫ ♫ ♫ ♫


Bemærkninger
Vis evt. et par videoer på YouTube med ”Stomp out Loud” inden du begynder (basketball eller kitchen)
Byg nummeret langsomt op og kombinér evt. med andre stompting f.eks. spande med køller.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 01.05.2014

Ha´ en trappefjeder (også kaldet Slinky) til at ligge i klassen, som eleverne ( og læreren) kan bruge, når der skal børnestaves og stræk dem helt ud, når lange/svære ord skal staves. Det visualiserer, at man skal sige ordene meget langsomt for at høre alle lyde.

Oprettet af: Simon Bernardo Chezes Jacobsen
Dato: 22.04.2014

Nummeret Thunderstruck af AC/DC bliver sat på, og eleverne skal herefter løbe rundt i hallen. Hver gang der i nummeret bliver sunget ”Thunder”, skal eleverne lave en øvelse. Man kan skifte øvelse undervejs, eller få eleverne til at finde på en øvelse der skal laves.

Oprettet af: Simon Bernardo Chezes Jacobsen
Dato: 22.04.2014
Vedhæftede filer:Attachment

Der skal laves fire forskellige baner evt. i hvert hjørne af hallen. Hertil kan man bruge de rekvisitter man har til rådighed(madrasser, bomme, skumpuder – kun fantasien sætter grænser). Jeg bruger bare to kegler som ”hul”, dvs. eleverne skal forsøge at få dem igennem keglerne. Man kan med fordel bygge banerne dagen før og tage billeder af dem, så eleverne ved hvordan de skal bygges.
Ved hver bane skal der ligge et scoreboard, hvor eleverne skal skrive hvor mange slag de bruger på banen. Herudover kan man også vælge at give eleverne teamspirit points, som bliver givet for holdgejst, samarbejde og god opbakning til hinanden. Læreren kan enten uddele dem undervejs eller efterfølgende.
Når eleverne er blevet kendte med øvelsen, kan de få lov til selv at bestemme hvordan banerne skal bygges.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 18.04.2014

Dette er en variation af legen ”Tampen brænder”. Alle elever får udleveret et instrument, og én elev bliver valgt til at gå uden for døren, mens tampen bliver gemt (et rytmeæg har en god størrelse).
Når eleven, der har været ude, kommer ind ad døren, begynder klassen at spille. Hvis vedkommende er langt fra tampen spilles der meget stille. Hvis eleven er tæt på spilles der meget højt.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 18.04.2014

Eleverne er i en periode skiftevis ugens elev. Ugens elev har forberedt en planche eller en powerpoint præsentation hjemmefra, hvor de holder et kort oplæg for klassen om sig selv, som de andre elever stiller spørgsmål til (Hvor ligger dit sommerhus? Hvem er pigen på billedet?)
Efter ca. femten spørgsmål repeteres hvad der blev sagt, og læreren skriver 15 udsagn om eleven ned på tavlen eller flipover, som derefter læses i kor.
Lad eleverne skrive en lille hilsen til ugens elev f.eks. ”jeg går også til gymnastik, og ville ønske jeg havde en hund som dig”.

Kan bruges som opfølgnings aktivitet på idéen ”Dagens elev”.

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 18.04.2014

Eleverne er i en periode skiftevis dagens elev, som de andre elever stiller spørgsmål til (Hvad er din yndlingsret? mm.).
Efter ca. femten spørgsmål repeteres hvad der blev sagt, og læreren skriver svarene ned på tavlen eller på en flipover. Alle sætninger bliver bagefter læst højt i kor.
Lad evt. eleverne tegne en tegning til dagens elev som afslutning

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 15.04.2014

Ha´ altid en stor kasse med 25 æsker tændstikker klar til rytmetræning.

1 tændstik= 1 fjerdedel
2 tændstikker = 2 ottendedele
2 tændstikker i vinkel= pause

Klap rytmer (nemmest hvis du har nogle nodekort at gå efter) og lad eleverne lægge tændstikkerne som ”diktat”.

Oprettet af: Simon B.C. Jacobsen
Dato: 15.04.2014

Når eleverne skal lave styrketræningsøvelser f.eks. under opvarmning, stiller man dem i en rundkreds. 
Læreren laver styrketræningsøvelsen først (f.eks. mavebøjninger, armbøjninger, squats, englehop, sprællemand osv. - kun fantasien sætter grænser.) og råber "EN" hvorefter eleverne i fællesskab råber "OG" samtidig med at de laver styrketræningsøvelsen", læreren råber så "TO" og eleverne råber i fællesskab "OG" osv.
Når metoden er blevet kendt, kan eleverne på skift være "tæller", hvorefter resten af klassen råber "OG".

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 15.04.2014
Vedhæftede filer:Attachment

Talemåder er en god indgang til at tale om sprog, og hvis klassen arbejder med danske talemåder (de fylder en del i de nationale test..), er det oplagt at give de tosprogede elever en opgave med at finde talemåder på deres modersmål sammen med deres forældre.
Giv eleverne en seddel eller lille ”bog” med hjem og la’ dem som hjemmearbejde skrive talemåder ned på deres modersmål, hvor de først skriver på selve modersmålet, dernæst oversætter direkte, og til sidst forklarer betydningen af talemåden.
Lad dem fremlægge nogle af dem for klassen og lad evt. eleverne lave en illustration til dem.