Vedhæftede filer: Attachment

Find et godt arbejdssted - poster

Beskrivelse: Træn eleverne i at vælge det gode arbejdssted -fremfor at forvente de kan.
Gennemgå målene et efter et. Træn hver dag, hver time den første måned. Det betaler sig. Til sidst kan de. Giv dem begrænset tid a la 15-20 minutter, så de kan mærke at de arbejder/bruger tiden.

Se evt. mere på www.edu21.dk

Formål: At træne eleverne i at vælge det gode arbejdssted og gøre kravene/målene tydelige.
Fag: Klasseledelse
Klassetrin: Alle
Oprettet af: Josefine Jack Eiby
Dato: 19.08.2014

Andre ideer i kategorien

Oprettet af: Josefine Jack Eiby
Dato: 06.01.2015
Hent vedhæftede filer:Attachment

Denne aktivitet kan laves ved skolestart, men også ved årsstart. Ja, faktisk året rundt, hvis du gerne vil have en indsigt i dine elevers tanker.

Eleverne får to spørgsmål og to sætninger, de skal færdiggøre.

Hvilken slags lærer vil du gerne have?
Hvad håber du at lære?
Skolen er vigtig fordi…
Vores klasse skal være…
Hver svar skrives på en post-it, som de sætter på væggen i lokalet. Ét sted til hvert spørgsmål.

Svarene skal du naturligvis bruge til dit arbejde i klassen. Især i forhold til klassens trivsel synes jeg, at det er interessant. Hvordan ser eleverne en klasse? Hvilken rolle synes de, at lærerne skal påtage sig?

Desuden giver det et rigtig godt billede af, hvor eleverne er. Er de glade og tilfredse?

Se eksempel vedhæftet.

http://edu21.dk/laer-dine-elever-at-kende/

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 05.11.2014
Hent vedhæftede filer:Attachment

Denne fremgangsmåde kan bruges ved fælles beskeder, hvis man fornemmer at mange i klassen ikke hører efter.
Introducér begrebet Hokus Pokus Fokus (hvis målgruppen er indskolingen eller mellemtrinnet) til hele lærerteamet og klassen. Hvis det skal fungere skal alle lærere bruge samme fremgangsmåde - se vedhæftet fil til ophæng i klassenværelset.

1. Læreren stemmen og bruger et ord f.eks. klassens navn eller en remse "hokus, pokus, fokus"
2. Eleverne sænker deres stemme, tier stille og ser på læreren
3. Læreren giver få, præcise beskeder eller instruktioner
4. Eleverne lytter
5. Læreren spørger "Er der nogle spørgsmål?"
6. Eleverne har mulighed for at række hånden i vejret og spørge
7. Læreren siger "Sæt i gang" og ringer med en 1 gang med en klokke
8. Eleverne går straks i gang med det de fik besked på..


Oprettet af: Josefine Jack Eiby
Dato: 04.09.2014

I er 9 mennesker styrtet ned på en øde ø. Der kommer en lille båd forbi.
Der er plads til at blive reddet fire. Hvem skal reddes?
Skal det være:
-krigsveteranen på 50 år?
-den verdensberømte overlæge, som er enlig far til tre børn
-botanikeren med kendskab til alverdens planter. Er enlig mor til to børn hjemme
-nobelprismodtageren i fysik og kemi
-teenage-super-idolet
-den kriminelle på prøveløsladelse
-eleven fra 4.x
-den multimillionære
-den super kreative, praktiske og opfindsomme 16-årige spejder
-den 20 årige OL-atlet

Opgaven handler i første omgang om at afgøre, hvilke principper, man vil bruge for udvælgelse. Der efter handler det om at blive enige.

Men aller vigtigst handler opgaven om at gøre børnene bevidste om deres roller. Hvordan agerer de? Trækker de sig, råber de, vender de ryggen til, skaber de en leder, har de en ordstyrer, bruger de flertallet osv.

Oprettet af: Josefine Jack Eiby
Dato: 04.09.2014
Hent vedhæftede filer:Attachment

Fine skilte til dukseopgaver. Hav alle elever på dukseopgaver og hav altid en pæn og ordentlig klasse.
Sæt navneskilte på børnene ved opgaverne

Se evt. mere på: http://edu21.dk/dukseordning/