Vedhæftede filer: Attachment

Slå det største tal

Beskrivelse: Eleverne inddeles i par. De skal kaste med 2 terninger, derefter vælger de selv hvilken terning der viser 10'er og 1'er. Den spiller der får det største tal må farve sit felt. Den spiller der har farvet flest felter, har vundet!

Formål: Større og mindre end, positionssystemet
Fag: Matematik
Klassetrin: Indskoling
Oprettet af: Jane Egel Thomsen
Dato: 15.05.2017

Andre ideer i kategorien

Oprettet af: Kathrine Iversen
Dato: 02.09.2015

I denne app lære eleverne om tallets opbygning. Fx at i tallet 234 er der to hundreder, tre tiere og fire enere.

Ideer til hvordan du kan bruge den i din undervisning:

1. Læreren siger et tal, som eleverne skriver ind i app'en og bygger ved hjælp af hundredplader, tierstænger og enere. Svaret kan evt vises på IWB tavlen.

2. Giv eleverne en opgave der hedder at de selv skal skrive og "bygge" et tal i app'en. Derefter kan børnene gå rundt og sammenligne de tal de har lavet. Når der er gået lidt tid, skal de finde sammen to og to og finde ud af hvad deres tal har tilfælles? Det kunne være at der var to tierstænger i begge deres tal, eller begge havde bygget et tal, der var større end 245.

3. Arbejd med app'en i specialundervisningen, hvor den kan hjælpe børnene til en bedre forståelse af tallets opbygning.

Oprettet af: Josefine Jack Eiby
Dato: 05.11.2014
Hent vedhæftede filer:AttachmentAttachment 2

Se mere på: http://edu21.dk/laer-positionssystemet/

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 26.10.2014
Hent vedhæftede filer:Attachment

Inddel klassen i grupper med 2-3 elever. På en græsplæne skal de konstruere forskellige trekanter vha. 2 meter sammenbundet snor og 3 teltpløkker. Derefter måles hver trekants vinkler og tilhørende sidelængder og det skrives det op i vedhæftede skema.

Kan laves i forlængelse eller sideløbende med ideen "Løb med vinkler"

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 24.10.2014
Hent vedhæftede filer:AttachmentAttachment 2

Denne aktivitet skal laves efter at eleverne har arbejdet med vinkler i et stykke tid, og kan bruges som repetition og evaluering.
Print de vedlagte sider ud. Laminer siden med vinklerne, klip ud og hæng posterne op i træer og ligende i et bestemt område.
Eleverne skal identificere forskellige vinkler og skrive kontrolbogstaver ind på arket. Bogstaverne danner ordene edderkop, næsehorn og guldsmed.
Kan laves som opvarmning til idéen "Vinkler og teltpløkker".