Vedhæftede filer: Attachment

Vinkler og teltpløkker

Beskrivelse: Inddel klassen i grupper med 2-3 elever. På en græsplæne skal de konstruere forskellige trekanter vha. 2 meter sammenbundet snor og 3 teltpløkker. Derefter måles hver trekants vinkler og tilhørende sidelængder og det skrives det op i vedhæftede skema.

Kan laves i forlængelse eller sideløbende med ideen "Løb med vinkler"

Formål: Eksperimenterende arbejde med konstruktion af større trekanter samt opmåling af tilhørende kantlængder og vinkler.
Fag: Matematik
Klassetrin: Mellemtrin
Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 26.10.2014

Andre ideer i kategorien

Oprettet af: Kathrine Iversen
Dato: 02.09.2015

I denne app lære eleverne om tallets opbygning. Fx at i tallet 234 er der to hundreder, tre tiere og fire enere.

Ideer til hvordan du kan bruge den i din undervisning:

1. Læreren siger et tal, som eleverne skriver ind i app'en og bygger ved hjælp af hundredplader, tierstænger og enere. Svaret kan evt vises på IWB tavlen.

2. Giv eleverne en opgave der hedder at de selv skal skrive og "bygge" et tal i app'en. Derefter kan børnene gå rundt og sammenligne de tal de har lavet. Når der er gået lidt tid, skal de finde sammen to og to og finde ud af hvad deres tal har tilfælles? Det kunne være at der var to tierstænger i begge deres tal, eller begge havde bygget et tal, der var større end 245.

3. Arbejd med app'en i specialundervisningen, hvor den kan hjælpe børnene til en bedre forståelse af tallets opbygning.

Oprettet af: Josefine Jack Eiby
Dato: 05.11.2014
Hent vedhæftede filer:AttachmentAttachment 2

Se mere på: http://edu21.dk/laer-positionssystemet/

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 24.10.2014
Hent vedhæftede filer:AttachmentAttachment 2

Denne aktivitet skal laves efter at eleverne har arbejdet med vinkler i et stykke tid, og kan bruges som repetition og evaluering.
Print de vedlagte sider ud. Laminer siden med vinklerne, klip ud og hæng posterne op i træer og ligende i et bestemt område.
Eleverne skal identificere forskellige vinkler og skrive kontrolbogstaver ind på arket. Bogstaverne danner ordene edderkop, næsehorn og guldsmed.
Kan laves som opvarmning til idéen "Vinkler og teltpløkker".

Oprettet af: Sara Sejergaard
Dato: 26.09.2014

Indkøb en masse spillekort og lad eleverne spille kortspillet "Krig".
Spillet er meget enkelt og går ud på at lave to lige bunker og vende det øverste kort samtidig ved at tælle 1, 2, 3, NU. Normalt er det eleven, der har der højeste spillekort der vinder og får begge kort, men i "Matematik-krig" er det den, der hurtigst regner ud, hvad kortene er tilsammen og siger det højt, som får kortene. Den der har alle kortene til sidst har vundet.
Brug kun spillekortene fra 1-10. Lav parrene så de passer sammen niveaumæssigt og udvid spillet med minus og gange efterhånden. Fagligt stærke elever kan selvfølgelig udvide spillet yderligere ved også at bruge billedkortene.